به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هدف از تدوین و ابلاغ دستورالعمل فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی بهره گیری از فرصتهای فضای مجازی برای ایجاد شور انتخاباتی، افزایش مشارکت مردمی در انتخابات، مقابله با تخریب و شائبه افکنی علیه نامزدها، ضابطهمند کردن استفاده از فضای مجازی و تسری قوانین و مقررات انتخاباتی در بخشهای قابل تسری به فضای مجازی به استناد قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانهای و قوانین انتخاباتی است.
متن کامل این دستورالعمل که مطابق نظر ستاد انتخابات کشور و با اعمال پیشنهادهای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در ۱۴ ماده و یک تبصره تدوین و ابلاغ شده، به این شرح است:
«دستورالعمل فعالیتهای تبلیغی انتخابات در فضای مجازی»
ماده ۱ - تعاریف:
الف- تارنمای اینترنتی: وب سایت و وبلاگهای اشخاص حقیقی و حقوقی در فضای مجازی که قابل دسترس برای آحاد مردم باشد.
ب - شبکه پیام رسان اجتماعی: شبکههای اجتماعی مجازی جهت تبادل پیام و فایل با مخاطبین از طریق تلفن همراه و...
ج - اپراتور: کلیه ارائه دهندگان خدمات تبادل پیامک انبوه ویا مجموعههای دارای مجوز از طرف آنان، خدمات دهندگان ارزش افزوده، خدمات اینترنتی و...
ماده ۲ - تبلیغات انتخاباتی نامزدها در فضای مجازی محدود به مواعد مقرر در قوانین و مقررات مربوطه بوده و هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان کاندیداتوری خارج از زمان مجاز و قانونی در این فضا ممنوع میباشد.
ماده ۳ - استفاده رسمی از تارنمای اینترنتی، توسط نامزدها در راستای فعالیت تبلیغی انتخاباتی با ثبت نام، درج اطلاعات و دریافت نشانه (لوگو) هوشمند در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به نشانی www. samandehi. ir صورت میگیرد. ستاد ساماندهی موظف است ظرف دو ساعت نشانه هوشمند مذکور را به وبگاه نامزدهای انتخابات اعطا نماید.
ماده ۴ - نامزدهای انتخاباتی مکلفند پیامک انبوه تبلیغاتی خود را صرفاً از طریق اپراتورهای داخلی و براساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی ارسال نموده وشماره و نام اپراتور طرف قرارداد خود را به فرماندار مرکز حوزه انتخابیه و هیأت نظارت مربوطه اعلام نمایند. اپراتورها موظفند پیامکهای انبوه انتخاباتی ارسالی را به شمارهای که توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابیه و هیأت نظارت مربوطه اعلام میشود نیز ارسال نمایند.
ماده ۵ - نامزدهای انتخابات مکلفند در صورت استفاده از وبگاه و شبکههای پیام رسان اجتماعی (داخلی و خارجی) در امرتبلیغات انتخابات، قبلاً عنوان شبکه و نشانی مربوطه را به هیأت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و هیأت نظارت مربوطه اعلام نمایند.
ماده ۶- تولید محتوا توسط شخص نامزد در رسانههای معاند و ضد انقلاب و همچنین بازنشر مطالب درج شده در رسانههای مذکور توسط نامزدهای انتخابات و هر شخص دیگر در تارنمای رسمی نامزد ممنوع است. نامزدها برای انتشار مطالب خود مجازند در چارچوب قوانین و مقررات و در رسانههای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نمایند.
ماده ۷- نامزدهای نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه نامزدهای دیگر در فضای مجازی نبوده و تنها میتوانند شایستگیهای خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند.
ماده ۸- هرگونه توهین، تهمت، افترا و انتشار اسرار مطابق قانون مجازات اسلامی و قانون جرایم رایانهای توسط نامزدهای انتخاباتی درفضای مجازی ممنوع بوده و با متخلفین طبق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.
ماده ۹- در صورتی که مطالبی علیه یک نامزد ومنتسب به نامزد دیگری یا طرفداران وی در پایگاههای مجازی رسمی یک نامزد انتشار یابد، شخص شاکی باید مراتب را به صورت مستند به هیأت اجرایی و هیأت نظارت شهرستان مرکز حوزه انتخابیه اعلام نماید. هیأت اجرایی پس از بررسی، مراتب را جهت حذف موارد مورد شکایت به نامزد موردنظر ابلاغ و نتیجه را به هیأت نظارت اعلام مینماید.
ماده ۱۰- مطابق قانون جرایم رایانهای، هرگونه دسترسی غیرمجاز، ایجاد اختلال و تغییر غیرمجاز محتوای پایگاههای مجازی رسمی متعلق به نامزدهای انتخاباتی جرم محسوب شده و درصورت وقوع، نامزد مکلف است بلافاصله موضوع را به هیأت اجرائی و هیأت نظارت شهرستان مرکز حوزه انتخابیه به صورت مکتوب اطلاع رسانی نموده و درصورت امکان ضمن رفع مشکل، مراتب را از طریق مبادی مجازِ در اختیار خود به عموم اطلاع رسانی نماید.
ماده ۱۱- استفاده از پایگاههای مجازی متعلق به وزارتخانهها و ادارات، شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها وشرکتها وسازمانهای وابسته به آنها و نیروهای مسلح و کلیه نهادها، پایگاهها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده میکنند یا دارایی یا بخشی از دارایی آنان از اموال عمومی است و کلیه دستگاههائی که حسب قوانین و مقررات از تبلیغ ممنوع میباشند و همچنین در اختیار گذاشتن این فضاها ممنوع بوده و مطابق قانون جرم محسوب میشود.
تبصره- دستگاههای یاد شده در متن این ماده حق تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی در فضاهای مجازی متعلق به خود را حتی به صورت درج آگهی ندارند.
ماده ۱۲- احزاب، تشکلهای سیاسی و ائتلافها در صورت انجام فعالیت تبلیغی انتخاباتی در فضای مجازی مکلف به رعایت مقررات مربوط به نامزدها که در این دستورالعمل تصریح شده است میباشند.
ماده ۱۳- مسئولیت حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده ستاد انتخابات کشور است و تخلفات و جرائم انتخابات در فضای مجازی را جهت رسیدگی فوق العاده و خارج از نوبت حسب مورد به مراجع ذیصلاح اعلام مینماید، بدین منظور کمیتهای متشکل از نمایندگان تام الاختیار وزارت خانههای کشور، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی (پلیس فتا) مطابق این دستورالعمل بر تبلیغات نامزدهای انتخابات در فضای مجازی نظارت نموده و در صورت مشاهده تخلف انتخاباتی گزارشهای خود را به ستاد انتخابات کشور اعلام و این ستاد مطابق ضوابط قانونی اقدام خواهد نمود.
ماده ۱۴- کلیه دست اندرکاران برگزاری انتخابات، نامزدها و طرفداران آنها و همچنین کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و نهادها و مؤسساتی که به هر مقدار از بودجه عمومی استفاده نموده یا دارایی آنان از اموال عمومی است مکلف به رعایت دقیق این دستورالعمل و همکاری با کمیته موضوع ماده ۱۳ آن میباشند.
نظر شما